Fermentatie

Gefermenteerde producten zijn een goed middel om je darmflora aan te vullen met goede bacteriën. Zelfs beter dan pro-biotica drankjes en dergelijke.

Zuurkool is de eerste die opvalt. Dit is ook een gefermenteerd product. Het bevat ook nog eens veel vit. C door het fermentatie proces. Bij de meeste voedingsmiddelen is het zo dat ze na fermentatie meer voedingsstoffen bevatten dan ervoor.

Honing is de tweede die opvalt: dit is ook gefermenteerd... in de buik van de bij!
[Bron: www.gezondheidaanhuis.nl/nl/news/86/Wat-is-fermentatie ]




Gefermenteerde producten bevatten grote hoeveelheden belangrijke enzymen die de absorptie van vitamines en mineralen bevorderen.
Let op: producten die gefermenteerd zijn met behulp van alcohol zijn te vermijden als je mogelijk een schimmelinfectie zoals candida hebt.

Waterkefir hiermee maak je thuis steeds opnieuw een drank die alle positieve eigenschappen van een gefermenteerd product heeft.

Melkkefir is geschikt als je niet meer dan een lichte lactose intolerantie hebt.

Allerlei melkproducten zoals yoghurt, kaas, zure room zijn gefermenteerd. Hier ga ik verder niet op in i.v.m. mijn lactose intolerantie.

Zuurdesembrood is gefermenteerd. Helaas voor mij ook niet geschikt i.v.m. mijn tarwe intolerantie of allergie (is nog niet duidelijk).

Kombucha is een thee. Zie www.theteapot.co.uk/categories/Kombucha/
[Bron: www.optimalegezondheid.com/gefermenteerde-voeding-voor-extra-goede-bacterien/ ]


Conclusies voor mij:
1- Zuurkool vind ik lekker dus weer in mijn voedingspatroon opnemen. Wel opletten dat het gefermenteerd is met zout. Het wordt namelijk ook wel gemaakt met olijfolie en dat is dus niet hetzelfde.
2- Kefir onderzoeken. Ik heb het jaren geleden volgens mij zelf gemaakt/gehad in flessen... hoe ging dat ook alweer? Hoe smaakt dat? Update 15-04-14: Zie hier waarom ik kefir ben gaan gebruiken: link en wat mijn ervaringen zijn: link.
3- Honing af en toe een hapje (wanneer is een goed moment?) want alleen in de thee is niet voldoende, bovendien gaan veel goede enzymen door de warmte van de thee weer verloren. Update 15-04-14: Hier heb ik een lekker receptje voor bedacht: klik hier.
4- Op zoek naar hoe je zelf  groenten kan laten fermenteren.
5- Op zoek naar meer gefermenteerde producten die je zo kan kopen bij de bioloog.



Zie vervolg Fermentatie II

Geen opmerkingen:

Een reactie posten