Kijkje in mijn (binnen) moestuintje met Rucola en Sla

Als eerste kwam de rucola op!


Wat is nu natuurlijker dan zelf kweken wat je eet? Precies. En het smaak zo veel lekkerder als je weet dat er geen pesticiden of onkruidverdelgers zijn gebruikt.

Ik heb zo'n 6 weken geleden in verschillende plantenbakjes op mijn vensterbank rucola en sla gezaaid. En vandaag eet ik er voor het eerst van!




Mijn ervaring is dat rucola het bijna altijd wel doet en massaal opkomt. Of je het nu binnen of buiten zaait. De zaadjes die ik hiervoor heb gebruikt komen van de rucola die ik vorig jaar in de tuin had. Het waren er zo veel dat ik er niet tegenop kon eten. Daardoor heeft een groot aantal prachtig in bloei gestaan waarna ze vele zaadjes gaven. Die heb ik geoogst en bewaard voor dit jaar.

Ook heb ik daar al een deel van aan mensen weg gegeven. Dan kunnen zij ook van die lekkere rucola genieten. Het smaakt noot-achtig en soms iets pittig.

 
En vandaag was het al uitgegroeid tot een flinke bos.

Ook de sla is al goed gegroeid.
Met sla heb ik wisselend succes. In dit bakje heb ik 2 soortjes door elkaar gezaaid, maar zo te zien is maar 1 soort opgekomen. Hoe dat komt is mij een raadsel, misschien waren de zaadjes te oud, de aarde niet naar hun smaak of de temperatuur net niet goed?

De beste manier om hiermee om te gaan is altijd, waar mogelijk, meer te zaaien dan je denkt nodig te hebben. Zodoende incalculerend dat een deel, en als je pech hebt een groot deel, niet opkomt.

Resultaat: een heerlijk kommetje vol jonge sla en rucola!
Je zou misschien denken dat je nog niet van de plantjes kan oogsten omdat ze nog niet volgroeid zijn, maar dat is bij rucola en sla juist geen probleem. Je kan de buitenste blaadjes in elk stadium plukken, dat geeft ze zelfs een impuls om harder te groeien!

Waar je wel aan moet denken is om minstens 2 of 3 blaadjes te laten zitten en altijd het hartje van het plantje, het middelste dus, intact te laten. Anders kan het niet overleven.


Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten