Zoek je een oplossing voor je winterdepressie? Vitamine D!


De dagen worden korter en grauwer en je denkt "we hebben de kortste dag nog niet eens gehad". Je humeur daalt met de dag en het liefst zou je de hele dag in je warme bed blijven met een goed boek. Herken je dit? Dan zou het best kunnen dat je een vitamine D tekort hebt.
Veel mensen kampen met een winterdepressie door een tekort aan vitamine D. De oplossing hiervoor is niet moeilijk: Vitamine D3 capsules innemen. Maar waar vind je goede en hoeveel moet je nemen?

Vitamine D oplossing winterdepressie

Ik heb deze oplossing voor mijn (winter)depressie gevonden doordat ik zelf dit jaar erg last had van depressieve buien, zelfs erge prikkelbaarheid toen de dagen korter werden. Wekenlang werd het met de dag erger tot ik besefte dat ik al een tijd geen vitamine D had geslikt en het wel handig zou zijn een wat hogere dosering te nemen. Dus nam ik direct 3 capsules van 1000 IE vitamine D3 en dacht er verder niet bij na. Later die avond voelde ik beetje bij beetje mijn humeur opklaren tot ik met opluchting kon zeggen dat ik niet meer zo diep in de put zat.

Nu moet ik zeggen dat ik blijkbaar aanleg heb voor depressies. Dus kan je je mijn optimisme voorstellen: misschien heb ik altijd al een tekort aan vitamine D gehad en is er een relatief simpele oplossing! Voldoende vitamine D innemen. Het is dus heel goed mogelijk dat dit een chronische vermoeidheid oplossing is!

Waar is vitamine D goed voor?

Vitamine D wordt door veel mensen alleen in verband gebracht met sterke botten en tanden. Dit is, zoals ik in de literatuur kon terug vinden, geheel onterecht. Een te laag Vitamine D niveau kan allerlei klachten veroorzaken. Naast depressies kan je last krijgen van (extreme) vermoeidheid, spier- en/of gewrichtspijn, bloedend tandvlees, angstaanvallen, lusteloosheid, verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie), hyperventilatie, hartkloppingen, zwakke botten, traag herstel van weefsel, krampen en spiertrillingen.

Vitamine D door zonlicht

Door in de zon te zitten maakt je huid (uiteraard alleen de onbedekte huid) zelf vitamine D aan. Helaas zijn er in Nederland vaak te weinig zon-uren om voldoende vitamine D op te bouwen. Bovendien staat de zon in de winter meestal te laag aan de hemel waardoor de benodigde UV-B stralen worden weggefilterd door de atmosfeer van de aarde. Ook in de zomer is het lastig want zonnebrandcrème beperkt de aanmaak van vitamine D met 98%! Ook degenen met een lage factor.

Best lastig dus om op een natuurlijke manier je vitamine D gehalte op peil te brengen. De enige oplossing die overblijft is supplementen te nemen.

Gelukkig zijn er goede capsules op de markt waarmee je je vitamine D kan aanvullen.
Bij een vitamine D tekort is het verstandig om 800 tot 4000 IE per dag in te nemen gedurende een aantal weken of maanden (1000 IE = 25 microgram).

Een heel goed merk voor vitamines is NOW, dit gebruik ik zelf meestal. De goedkoopste en beste webwinkel die ik tot nu toe heb gevonden voor vitamines is Vitaminstore.nl. Zij verkopen een potje van 90 capsules vitamine D3 van het merk NOW voor € 11,50 (per 18-03-16). Zie hier: Vitamine D3 1000 IE van NOW

Een ander heel goed merk is Solgar. Zie hier: Vitamine D3 1000 IE van Solgar. € 14,25 voor 100 capsules (ook andere hoeveelheden en gehaltes morgelijk).

Ook goed om te weten is dat de Vitaminstore maar € 1,45 verzendkosten rekent, en boven € 55 zelfs geen verzendkosten rekent.

Ga je depressie te lijf, je kan er wat aan doen!

Veel sterkte en ik hoor graag jouw ervaringen met vitamine D en andere remedies!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten