Wat zijn Superfoods?

Blauwe bessen


Superfoods zijn natuurlijke, onbewerkte of zeer weinig bewerkte voedingsmiddelen die propvol voedingsstoffen zitten die het lichaam nodig heeft om gezond en sterk te zijn. Een gezond lichaam kan beginnende ziektes en kwalen veel beter aan en in een vroeg stadium opsporen en herstellen.






Wat zijn superfoods


Bessen en zaden worden momenteel het meest verkocht als superfood. Deze zijn dan ook heel gemakkelijk in je voedingspatroon op te nemen. Bessen zijn heerlijk zo uit het vuistje en zaden kan je simpelweg in veel gerechten toevoegen.

Zoals ik het zie zijn er grofweg twee categorieën superfoods.
De algemeen verkrijgbare, bekende producten die veel voedingsstoffen bevatten zoals sommige groenten en fruit (in het bijzonder broccoli, spinazie en bessen), noten en zaden enz. Deze producten koop je in de supermarkt of bij biologische winkels. Let wel dat hoe meer iets bewerkt is, hoe meer er voedingsstoffen verloren zijn gegaan. Het liefst kies je dus bijvoorbeeld voor niet geroosterde noten.

Anderzijds zijn er de superfoods die wat minder algemeen bekend zijn of van ver komen en die erg veel goede vitaminen, mineralen, anti-oxidanten, enzymen, aminozuren enz. bevatten. Hieronder vallen o.a. Maca poeder (receptje met Maca poeder), Chia zaad, kokosolie, tarwegras en zeewier.

Mijn superfoods


De belangrijkste superfood die ik gebruik is kokosolie. Ik heb standaard een grote pot Coconut cream extra vierge op het aanrecht staan. Dit smeer ik op mijn brood, bak ik maaltijden in en voeg ik toe aan zelfgebakken brood en hartige koeken. Ik poets er mijn tanden mee (gemengd met baking soda), smeer er mijn huid mee in en doe het af en toe in mijn haar als het iets extra glans nodig heeft. Sinds kort ben ik begonnen met "oil pulling" waarvoor ik kokosolie gebruik.
Zie hier waar ik mijn kokosolie koop: Waar kan je het beste kokosolie bestellen?

Kort gezegd zijn superfoods voedingsmiddelen die bijzonder gezond zijn. De eigenschappen die je in gezond voedsel vind, vind je in het meervoud in superfoods.

Geïnteresseerd in superfoods? Ik in ieder geval wel. Mijn laatste ontdekking is Moerbeien. Ik vind ze erg lekker!


Lees hier meer over superfoods.


Opgepast


De toenemende waardering voor superfoods zorgt er helaas voor dat sommigen hier een slaatje uit willen slaan. Lees de etiketten, bekijk de ingrediëntenlijst en gebruik je verstand om te bepalen of het echt om een natuurlijk product gaat.
De basis van een gezonde voeding is nog altijd een gevarieerd en evenwichtig eetpatroon. Ga nu dus niet alleen nog maar superfoods eten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten